De Vereniging

Vereniging Saluutbatterij Atkins

Saluutbatterij Atkins verzorgt al zo'n 35 jaar demonstraties voor een breed publiek. Daarmee is het een van de oudste re-enactorsverenigingen van Nederland. Bij deze demonstraties laten wij zien hoe met diverse oude voorlaadwapens (zowel kanonnen als geweren) en uniformen de exercitie uit de Tachtigjarige Oorlog en de periode 1813-1815 (Napoleontisch) werd uitgevoerd. Verder wordt begeleiding gegeven aan concerten en muziekstukken zoals de Ouverture 1812 van P. Tsjaikovski.
Ook wordt deelgenomen aan grote internationale evenementen zoals bijvoorbeeld de slag bij Waterloo, de slag bij Bourtange, de slag om Grolle en de slag bij Heiligerlee. Voor een verder overzicht waar wij het komende jaar zoal acte de presence geven….zie de kalender.
Tijdens een bivak gunnen wij u een blik op het leven rond een legerkampement, compleet met artillerievuur, tenten, kampvuur, kookgerei, kampvolgsters, jenever, etc...
Onze vereniging bestaat momenteel uit ongeveer 30 leden. De batterij gaat regelmatig op pad naar evenementen van verschillende aard in binnen- en buitenland. Dit alles overigens zonder enige verplichting aan de leden om altijd aanwezig te zijn. Zo zijn er leden die 2 keer per jaar komen en de echte die-hards slaan geen event over. Zoals reeds vermeld doen wij behalve de Napoleontische periode ook nog de periode rond 1600 oftewel de 80-jarige oorlog. Je kunt bij ons meedoen als kanonnier of als kampvolgster. Uiteraard kun je, als je dit eens mee wilt maken, van ons depotmateriaal (uniform, tent, etc.) gebruik maken. En zelfs als je lid wordt, ben je niet verplicht om direct je eigen uitrusting compleet te hebben. Zolang het nodig is, kun je gebruik maken van ons depot-materiaal om je volledig aan te kleden als kanonnier of als kampvolgster.

Onze "thuisbasis" is sinds 2011 in Den Hoorn (bij Den Haag). Daarvoor hebben wij o.a. een paar jaar gebruik gemaakt van de gastvrijheid van het Fort bij Uithoorn in Amstelhoek (gem. De Ronde Venen) en de Frederikskazerne. De meeste leden komen uit de Randstad maar we hebben inmiddels ook leden uit o.a. Brabant, Limburg en zelfs Bourtange dus afstand hoeft niet altijd een bezwaar te zijn. Wil je eens meedoen met een club die behalve historie ook de gezelligheid hoog in het vaandel heeft staan? Of wil je meer informatie over onze vereniging of evenementen, schroom dan niet en neem contact met ons op. Het adres staat vermeld onder contact.